
Jokaisella oikeus tarvitsemiinsa sosiaali- ja terveyspalveluihin – asiakasmaksuja ei pidä päästää ulosottoon
Vantaan Sanomat uutisoi (6.2.) ulosottoon menneiden asiakasmaksujen määrän lähes kaksikertaistumisesta Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella vuonna 2024 edellisvuodesta. Ulosottoon on päätynyt ennen kaikkea terveyskeskus- ja sairaalamaksuja sekä laitoshoidon maksuja. Vakava riski on, että tilanne voi entisestään pahentua. Näin siksi, että maan hallitus käytännössä pakotti hyvinvointialueet nostamaan asiakasmaksut lain sallimaan maksimimäärään sillä, että hallitus vähensi hyvinvointialueiden rahoitusta asiakasmaksujen maksimimäärän verran. Näin hyvinvointialueet pakotettiin tekemään hallituksen likainen työ.
Vaikka maan hallitus päätti sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksujen korottamisesta lain sallimaan maksimiin, päätimme Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella, että lapsiperheiden kotipalvelut ovat jatkossakin maksuttomia. Samoin päätimme kohtuullistaa ateriamaksujen hintaa.
Maan hallituksen linja on täysin väärä. Asiakasmaksut eivät saa tulla kenellekään esteeksi palvelujen käytölle ja saatavuudelle. Se on ollut perustuslakivaliokunnan yksiselitteinen kanta. Asiakasmaksujen vuosittainen maksukatto ei riitä nykytilanteessa turvaamaan vähävaraisten ihmisten palvelujen saatavuutta. Tilanteeseen tarvitaan muutos.
Monien ihmisten rahat ovat tiukoilla ja moni joutuu tinkimään välttämättömistä menoistaan, jopa ruuasta ja lääkkeistä. Silloin asiakasmaksut palveluista voivat muodostua täysin kohtuuttomiksi. Asiakasmaksulain 11§:n mukaan sosiaalihuollon palveluista määrätty maksu ja terveydenhuollon palveluista henkilön maksukyvyn mukaan määrätty maksu on jätettävä perimättä tai sitä on alennettava siltä osin kuin maksun periminen vaarantaa henkilön tai perheen toimeentulon tai henkilön elatusvelvollisuuden toteuttamista. Hyvinvointialue on velvollinen kertomaan siitä, että asiakasmaksu voidaan jättää perimättä tai sitä voidaan alentaa. Uskon, että työntekijät ovat valmiita myös neuvomaan käytännössä, miten hakemus tehdään asiakasmaksun perimättä jättämisestä tai maksun alentamisesta.
Asiakasmaksuja ei kannata päästää ulosottoon, vaan sen perimättä jättäminen on viisasta ottaa puheeksi ennakkoon sen työntekijän kanssa, mitä palvelua asiakasmaksu koskee. Sosiaali- ja potilasasiamiehet voivat myös neuvoa asiassa. Asiakasmaksusta luopumisen hakemista ei ole mitään syytä hävetä. Se on lain mahdollistama oikeus, jotta jokainen voi saada tarvitsemansa palvelun.

Olen Riitta Särkelä, sosiaalineuvos, yhteiskuntatieteiden tohtori ja laillistettu sosiaalityöntekijä. Olen toiminut aluehallituksen ja aluevaltuuston jäsenenä nykyisen vaalikauden. Olen työskentelyt työurani sosiaali- ja terveysjärjestöissä, viimeksi Ensi- ja turvakotien liiton pääsihteerinä. Tärkeintä työssäni ovat olleet Miina Sillanpään tavoin eriarvoisuuden ja köyhyyden vähentäminen, vaikeassa elämäntilanteessa elävien ihmisten, erityisesti vauvojen, lasten ja naisten oikeudet sekä heidän tarpeidensa ja äänensä kuuluminen päätöksenteossa. Jokaisella on oikeus olla turvassa. Arvokas, omanlainen vanhuus kuuluu kaikille. Tutustu vaaliteemoihini >>
Kommentit